Et godt og sikkert arbejdsmiljø

Et sikkert og sundt arbejdsmiljø er arbejdsgiverens ansvar. Arbejdsmiljøloven sætter rammerne for APV, retningslinjer, registrering og anmeldelse af voldsomme epsioder.

Ledelsens ansvar

Lederen har et særligt ansvar for at sikre et godt arbejdsmiljø, både når det handler om at forebygge voldsomme episoder og tage vare på medarbejdere og frivillige. Det fremgår af arbejdsmiljøloven og er beskrevet i Arbejdstilsynets vejledning om vold. I praksis varetages arbejdsmiljøarbejdet ofte sammen med arbejdsmiljørepræsentanten eller arbejdsmiljøorganisationen.

APV

For at sikre et sundt og sikkert skal arbejdspladsen gennemføre regelmæssige arbejdspladsvurderinger (APV), som også skal afdække udfordringer med fysisk og psykisk vold. I APV’en kan medarbejdere og frivillige give udtryk for, hvordan de oplever arbejdsmiljøet i værestedet.

Retningslinjer og handleplaner

Ledelsen skal sikre, at arbejdspladsen har retningslinjer og handleplaner for at forebygge, håndtere og lære. af voldsomme episoder. Det er også ledelsens ansvar at instruere medarbejdere og frivillige i retningslinjerne, som også skal dække trusler eller chikane uden for arbejdstiden.

WeShelters voldspolitik

WeShelter har udarbejdet en voldspolitik, der indeholder en definition på vold og retningslinjer for

  • forebyggende tiltag
  • information og uddannelse af personalet
  • procedurer ved forekomst af vold og trusler
  • handling efter forekomst af vold og trusler (psykisk førstehjælp, professionel hjælp, procedurer for politianmeldelse og anmeldelse af arbejdsskader mv.)
  • magtanvendelse
  • bortvisning/pause
  • læring

Hent politikken her (link til download)

Retningslinjer og. handleplaner bør evalueres systematisk mindst en gang årligt og tilpasses ved ændringer på arbejdspladsen.

Registrering og anmeldelse af voldsomme episoder

Et vigtigt element i at forebygge, at voldsepisoder gentager sig, er at få episoderne registreret. Det har man pligt til som arbejdsgiver. Registreringen skal bruges til at påpege hyppigheden af voldsepisoder, og skal samtidig føre til læring på arbejdspladsen.

Vold på arbejdspladsen skal anmeldes som en arbejdsulykke til Arbejdstilsynet, hvis episoden fører til sygefravær ud over den dag, volden skete. Episoder kan også anmeldes, selvom der ikke har været fravær. Mange arbejdspladser anmelder alt det, der falder inden for definitionen af vold, og som medarbejderen oplever sig belastet af.

Anmeldelse via EASY

Arbejdsulykker anmeldes i EASY på virk.dk. EASY er Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og Arbejdstilsynets system til at anmelde arbejdsulykker. Når du anmelder en arbejdsulykke i EASY, bliver anmeldelsen automatisk sendt videre til de rigtige modtagere, hvis den er anmeldepligtig. Det kan for eksempel være virksomhedens forsikringsselskab, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) og Arbejdstilsynet.

Anmeldelse til politiet

Arbejdspladser har ikke pligt til at anmelde vold mod medarbejdere til politiet, men nogle væresteder gør det konsekvent. I så fald bør det være ledelsen, der anmelder episoden, så medarbejderen ikke figurerer med navn, adresse og cpr-nummer. Fysisk vold samt krænkelser, hån og trusler kan være strafbare ifølge Straffelovens § 119 om vold mod tjenestemand i funktion.

Læs mere om reglerne for af voldsomme episoder på Arbejdstilsynets hjemmeside

Sidst opdateret: 30. november 2024

Eksempler fra væresteder

  • Hent We Shelters voldspolitik og retningslinjer for forebyggelse af voldsomme episoder
  • Hent værestedet Fedtekælderens procedure for politianmeldelser, retssager og tilhold.