Identifikation
Data om voldsomme hændelser er afgørende for at blive klogere på omfang og karakter af konflikter og voldsomme episoder,
Data som anmeldelser til Arbejdstilsynet, jeres registreringer af voldsomme episoder og nærved-hændelser (situationer, som var tæt på at udvikle sig voldsomt), APV og trivselsundersøgelser kan hjælpe til at kortlægge mønstre: Sker episoderne typisk sidst på måneden, når brugerne får løn? Ved højtider? Når værestedet lukker? Hvis I fx vækker en gæst, der sover?
Registerer og analyser episoderne
Mange væresteder oplever sjældent direkte voldsomme episoder, men ofte en udadreagerende og uforudsigelig adfærd, som kan påvirke medarbejdere og frivillige. Ved at registrere alle fysiske og psykiske belastninger kan I få værdifuld indsigt i, hvor og hvordan jeres praksis kan justeres. Registreringer giver først mening, når I analyserer dem og deler dem i personalegruppen.
Hvad er voldsomme episoder hos jer?
For at kunne identificere voldsomme episoder er det vigtigt, at medarbejdere og frivillige har en fælles forståelse af, hvad der betragtes som voldsomt. Grænserne for, hvad der opleves som voldsomt, kan variere, men en klar og fælles definition er afgørende for forebyggelsesarbejdet. Se her, hvordan værestedet Fedtekælderen definerer krænkende og respektløs adfærd samt vold og trusler.