Undervisningsmateriale til modul 2

Om trivsel og konflikter

Konflikter er en del af hverdagen i social- og sundhedssektoren (og andre steder, hvor der er mange mennesker til stede). Det er derfor væsentligt at have viden om, hvad forråelse er, hvordan konflikter typisk udvikler sig og hvad man kan gøre og sige for at medvirke til, at de ikke eskalerer og bliver destruktive.

I Modul 2 arbejder eleverne med at genkende konflikter, placere dem på konflikttrappen og opnå et sprog for, hvordan de kan gå ind i og tale om konflikter – inden konflikterne bliver for alvorlige. Formålet er at forstå de mekanismer, der kan føre til forråelse og bruge mentalisering som værn mod netop denne forråelse eller destruktive konflikter.

Elevvejledning

Elevvejledningen henvender sig til de SOSU-elever, som skal modtage undervisningen.

Elevvejledningen indeholder:

  • En introduktion til modulets formål samt de specifikke faglige mål og kompetencemål, som undervisningen har til hensigt at opnå.
  • Vejledning til elevernes forberedelse inden undervisningen.

Hent elevvejledning til Modul 2 her.

Lærervejledning

Lærervejledningen henvender sig til lærere på SOSU-skoler og fungerer som et redskab til at facilitere undervisningen.

I lærervejledningen finder du:

  • En beskrivelse af Modul 1, herunder formål samt specifikke faglige mål og kompetencemål for undervisningen.
  • Introduktion til modulets tema, forberedelse til undervisningen samt materialer, der benyttes undervejs eller kan fungere supplerende.
  • Gode råd og opmærksomheder til læreren.
  • En drejebog for undervisningen, der guider forløbet og støtter i navigeringen af PowerPoint-præsentationen.

Hent lærervejledning til Modul 2 her.

PowerPoint

PowerPoint-præsentationen er det materiale, der anvendes til at gennemføre undervisningen.

Hent PowerPoint til Modul 2 her.

Sidst opdateret: 22. oktober 2024