Introduktion: At lære af voldsomme episoder
At lære af voldsomme episoder er afgørende for at blive bedre til at forebygge.
For at lære af de voldsomme episoder er det vigtigt at have en dialog både om konkrete episoder og løbende.
Når I registrerer episoderne, kan I bruge oplysningerne til at forstå, hvad der skete før, under og efter episoden. Der er altid en optakt til voldsom adfærd – den opstår aldrig ud af ingenting.
For systematisk læring kan I bruge værktøjer som Affektudbrudsmodellen, der giver en fast ramme for dialogen om episoden. At analysere episoden i fællesskab gør det muligt at fastholde viden om, hvad der virkede godt, og hvad der skal justeres fremadrettet.
Husk gæstens perspektiv
En anden vigtig form for læring er at inddrage gæstens perspektiv. Det kan være værdifuldt at tale med gæsten næste gang, I ses, for at forstå hans eller hendes oplevelse af episoden. Spørg nysgerrigt ind til, hvordan gæsten oplevede situationen, hvad der fik den til at eskalere, og hvordan gæsten opfattede jeres håndtering. Denne indsigt kan give jer viden, I ellers ikke ville få, og hjælpe med at undgå lignende situationer i fremtiden.