Håndtering af voldsomme epsioder
At håndtere en voldsom episode indebærer både at handle i selve situationen og at tage hånd om opfølgningen bagefter.
Når der en voldsom episode opstår, er det afgørende, at alle ved, hvad de skal gøre. Værestedet bør have en beredskabsplan, der beskriver, hvem der håndterer situationen hvordan, hvem der støtter den. ramte kollega og hjælper de øvrige gæster, og hvordan arbejdsopgaverne fordeles mellem ledelse, medarbejdere og frivillige.
Det er også vigtigt, at medarbejdere og frivillige ved, hvordan de reagerer i tilspidsede situationer, så konflikten ikke eskalerer. En metode til det er Low Arousal, der fokuserer på, hvordan man med sin egen adfærd og ved at undgå konfrontation kan støtte gæsten i at ændre adfærd. Det er også godt at kende konflikttrappen, der viser, hvordan en konflikt optrappes, og hvad I kan gøre for at hjælpe med, at det ikke sker.
Opfølgning efter en voldsom episode
Efter en voldsom episode er det afgørende at tage hånd om dem, der var direkte involveret eller vidne til episoden. Der skal være tid til at drøfte, hvad der skete, og måske skal lederen kontaktes, hvis vedkommende ikke var til stede. En fast procedure for opfølgning og efterfølgende registrering er vigtig for at sikre, at episoden ikke bliver glemt i tumulten.