Håndtering af karantæne
En række redskaber kan hjælpe med at håndtere en nødvendig karantæne fra værestedet bedst muligt for alle parter.
Tålmodighed, omsorg og rummelighed er nøgleord på de fleste væresteder. Men i arbejdet med udsatte mennesker kan det også være nødvendigt at sætte grænser for fx uacceptabel og voldsom adfærd. Der forskellige holdninger til, om og hvornår voldsom adfærd kan føre til bortvisning, pause og karantænekarantæne i kortere eller længere tid.
Værestedet Fedtekælderen under Kirkens Korshær har en række redskaber, der kan hjælpe med at holde overblik over og håndtere karantæner.
Skema: Karantæneoverblik
Et skema over, hvem der har karantæne, hvorfor og hvor længe giver medarbejdere og frivillige et fælles aktuelt overblik.
Det er vigtigt, at alle medarbejdere og frivillige orienterer sig i skemaet dagligt. Og det er vigtigt at have en systematik for at tilføje navne til skemaet og huske at slette dem igen, når karantænen udløber. Alle skal vide, hvor skemaet opbevares, og nye medarbejdere og frivillige skal introduceres til det.
Brev til brugere om karantæne
Et brev til brugere, der har karantæne orienterer brugeren eller gæsten om årsagen til karantænen, og hvornår vedkommende er velkommen igen. Det kan imødekomme eventuelle misforståelser.
Velkommen tilbage-samtale
Når karantænen er ovre, kan man tilbyde gæsten en velkommen tilbage-samtale. Målet med samtalen er at genoptage relationen med gæsten og få talt om, hvordan samarbejdet skal være fremover. Samtalen holdes af to medarbejdere, som blandt andet spøger ind til, hvilken hjælp eller hvilke aftaler brugeren har brug for, for at undgå en karantæne en anden gang. Dagens team vurderer, hvilke medarbejdere der deltager i samtalen, og hvor den skal afholdes (risikovurdering)
Dilemmaer i hverdagen
Læs artiklen: Et stort hjerte kan ikke stå alene. Om dilemmaet mellem at ville rumme alle brugere i værestedet – og samtidig passe godt på sine medarbejdere.