Ventileringssamtale

En ventileringssamtale er en styret samtale mellem en medarbejder og en bruger, der mærker begyndende tegn på vrede eller frustration.

Ventileringssamtaler med brugere og gæster kan være med til at forebygge voldsom og udadreagerende adfærd. Hvis en bruger eller gæst er i stand til at genkende tidlige tegn på, at en voldsom reaktion er på vej, kan det være en fordel at aftale, at brugeren kontakter en medarbejder for at få en ventileringssamtale. Det vil sige en styret samtale, hvor brugeren kan komme af med sin frustration eller vrede, og få hjælp til at finde konstruktive løsninger, så konflikter undgås.

Hvis voldsomme reaktioner kommer meget hurtigt, uden at brugeren har mærket tegn på det, eller ikke er bevidst om disse tegn, skal man måske samarbejde med brugeren om at træne at mærke efter.

Sådan kan I bruge ventileringssamtalen

Tag en indledende samtale med nye gæster i værestedet eller når en borger skrives ind i tilbuddet. Spørg i samtalen ind til brugerens erfaring med voldsomme reaktioner.

Spørg fx:

  • Har du tilbøjelighed til at reagere voldsomt (fysisk eller verbalt)? Er der særlige situationer, der kan udløse det – hvilke?
  • Hvornår har du sidst reageret voldsomt – hvad skete der?
  • Hvordan kan du mærke, at du er på vej til at reagere voldsomt?

Aftal, at brugeren i de tilfælde skal kontakte en medarbejder for at få en ventileringssamtale.

Hvad kræver det

Ventileringssamtaler forudsætter, at medarbejderen har kompetencer til at gennemføre vanskelige og konfliktfyldte samtaler.

Eksemplet stammer fra Blå Kors’ væresteder.