Post-it-processen
Brug post-it-processen til at afgrænse dilemmaer og situationer i værestedet, der er behov for at drøfte i fællesskab.
Hverdagen på væresteder kan være præget af dilemmaer, og nogle situationer med gæster kan fylde for medarbejdere og frivillige i forskellig grad. Post-it-processen et redskab til hurtigt at afgrænse og vurdere, hvad der fylder mest i personalegruppen, og hvad der er behov for at drøfte.
Post-it-processen kan for eksempel indgå på faste møder. Det kræver ikke nødvendigvis, at der er en leder til stede, men processen kan også give lederen indblik i, hvad der rører sig blandt medarbejderne.
Sådan kan I bruge post-it-processen
- Alle medarbejdere beskriver en situation eller skriver navnet på en gæst, som de synes har fyldt for dem, på en post-it eller en anden lap papir.
- Alle post-its samles på en tavle sammen med en kort fortælling om, hvor og hvorfor det lige fylder for den enkelte medarbejder. På den måde visualiseres det for samtlige tilstedeværende, hvad der fylder, og det, som fylder mest, tages op til en fælles drøftelse.
- Skiftevis eller på runder fortæller medarbejderne herefter hinanden, hvad man er fyldt af i relation til den valgte situation. Det kan man gøre ad én eller to omgange.
- Runden følges op med en runde om, hvilke handlemuligheder medarbejderne ser: Hvad kan vi gøre ved dilemmaet?
- Medarbejderne beslutter, hvem der gør hvad.
Hvad kræver det?
- Et lokale, hvor alle kan sidde
- En tavle eller væg, hvor post-its kan hænges op
- Post-its eller papirlapper og kuglepenne
- Evt. ’elefantsnot’.
Eksemplet kommer fra værestedet Parasollen i Aalborg, KFUM’s Sociale Arbejde.
Sidst opdateret: 2. december 2024